Monday, February 24, 2020

13 KRIEG! - MALAYSIA



13 KRIEG! “Rehearsal 2017” (MTD PRODUCTION) – MALAYSIA
Mereka adalah kumpulan National Socialist Black Metal (NSBM) dari Petaling Jaya yang merupakan sebahagian cebisan pergerakan Darah & Maruah Tanah Melayu. Ketika saya menerima pakej 13 KRIEG! di dalam peti surat. MTD Production menghantar mesej meminta saya menutup mata pada falsafah kugiran ini dan mengulas dari sisi muziknya sahaja.

Antara pantang larang apabila meminta saya memberi ulasan muzik adalah memberi arahan “do and don’t”. Aarrgh! Kamu bermain muzik ikut suka hati kamu, dan kamu tidak membenarkan pengulas/zine editor menulis ikut suka hatinya?! Percaya atau tidak, saya hanya mendapat arahan-arahan begini dari kugiran Malaysia!

Bagaimanapun saya memang tidak mahu ulas panjang mengenai konsep dan propaganda mereka. (mereka pun siap tulis lagu berjudul “propaganda” dalam CD ni). Dari segi muzik, mereka berjaya membawakan komposisi-komposisi yang mantap, bertenaga dan mampu memenuhi citarasa setiap fanatic NSBM. Walaupun ia dirakam secara mentah dan busuk, setiap butir permainan mereka dapat didengar dengan jelas. Mereka mengendali alatan muzik dengan bagus. Nada vokal penyanyinya juga kedengaran jahat dan sadis. CD ini patut dijadikan koleksi oleh setiap peminat black metal jika anda tidak kisah pada unsur facism yang dijulangkan oleh mereka. Turut dirakamkan sebuah lagu saduran dari DARKTHRONE berjudul “Under A Funeral Moon” yang kini boleh dikelaskan sebagai klassik. Hubungi MTD untuk CDR ini atau anda boleh juga dapati dari beberapa distro luar negara dengan membuat carian di Google.

13 KRIEG! “Propaganda 88” (MTD PRODUCTION) – MALAYSIA
OK! Ini adalah promo CD khas untuk label dan zine. Dua lagu dari rehearsal direkodkan dengan kualiti bunyi studio. Terdapat beberapa sentuhan baharu dan ‘necro’ dimasukkan namun mereka terus tegar berada dilandasan NSBM. Rakaman yang bagus, hingga terkadang saya mengimbau lagu-lagu berhantu dari BURZUM pada beberapa aspek terutamanya pada vokal dan tetapan bunyi gitar.

13 KRIEG! Adalah sebuah kugiran ekstrim metal yang berpotensi namun bakal mengundang kontroversi jika nama mereka melonjak naik di pesada muzik berat Malaysia suatu hari nanti. Dengan nama kreig yang bermaksud ‘perang’ dalam bahasa Jerman, amat mustahil bagi entiti ini untuk berganjak ke haluan yang lebih mesra alam. Black metal hutan selamanya!


Untuk membaca tentang pemuzik National Sosialist acuan Malaysia sila klik sini.

No comments:

Post a Comment