Monday, June 12, 2023

MEDIEVAL “Welcoming Death” (terbitan mandiri) – MALAYSIA

MEDIEVAL kiranya seangkatanlah dengan kumpulan saya iaitu The Ravens yang turut mengeluarkan rehearsal tape pada tahun 1999 kemudian disusuli demo pada tahun 2000. Sama! Saya pun pada awal tahun 2000 dahulu memang sering lihat flyer mereka, logo berkeris MEDIEVAL memang ikonik. Jangan keliru dengan satu lagi Medieval yang pernah merakamkan demo CD “Anthems of Destrution” yang kemudiannya diterbitkan semula oleh Gempita Records dalam format kaset. Ia sebuah entiti yang berbeza.

Berbalik kepada demo “Welcoming Death” ini ia dirakamkan di 3 Quarter Studio tahun lalu, kualitinya boleh saya katakan amat bagus. Saya memang terhibur mendengar setiap garapan bunyi dan susun atur komposisinya. Rakaman yang kedengaran jujur dan tidak robotik. Saya amat menyukai lengguk vokal Azli yang keras dan jelas sebutannya. Tak perlu rujuk lirik pun kita mampu faham apa yang dia pekikkan. 6 Lagu termasuk satu lagu saduran King Diamond “The Lake” dimainkan dengan cermat dalam demo ini, lagu “Evil Clown” rasanya karya lama mereka yang dirakamkan semula dengan nafas baharu.

Bagi yang tidak tahu, MEDIEVAL ditubuhkan pada tahun 1997 di Negeri Sembilan. Hubungi mereka untuk mendapatkan demo ini: leftnesshouse@yahoo.com +60194308596

Ulasan:

No comments:

Post a Comment