Wednesday, November 4, 2015

HAFYUKAL “Sumangat Tok Janggut” (BLOODY BAT PROD)- MALAYSIA


HAFYUKAL ditubuhkan 3 tahun lalu di Selangor dan merupakan sebahagian dari gerakan nazi muzikal yang mengelarkan diri mereka Darah & Maruah Tanah Melayu. Pernah menerbitkan sebuah demo sebelum ini, “Sumangat Tok Janggut” yang dirakamkan pada 2013 turut diterbitkan semula dalam format kaset oleh Metal Porn Prod (Kajang). Apabila saya mendengar CD ini yang menjalani rakaman di Mayhem Studio, tempat pertapaan yang sama digunakan kumpulan JUGRA untuk menghasilkan album mereka baru-baru ini. Saya pasti mereka pemuzik yang bagus. Masakan tidak, pada pendapat saya, rakaman HAFYUKAL 2 tahun lalu lebih baik dari JUGRA! Bagi saya tetapan bunyi gitar mereka adalah sempurna, begitu juga adunan vocal dan muziknya. Untuk lebih kemas dan bermain dengan selamat, mereka mengunakan drum machine yang mudah dijampi serapahkan mengikut telujuk.

“Sumangat Tok Janggut” digarap sepenuhnya berkisar perjuangan bangsa dan penceritaan tentang figura sejarah seteru British bernama Haji Mohd Hassan Munas. Diriwayatkan penentang beliau bermula dari keengganan membayar cukai seterusnya menyahut seruan Khalifah Utmaniyyah untuk berjihad, lebih hebat beliau berani mengibarkan bendera khilafah di bumi Kelantan. 

Saya mendengar dengan santai dan memuji susunan lagu-lagu mereka yang dimulakan dengan intro dipetik dari gendang silat pesaka gayong. Bagi saya mereka memainkan atmospheric black metal, mirip ROTTING CHRIST era pertengahan dengan lirik-lirik keperiwiraan, sepertimana band Greek tersebut juga menulis tentang gladiator dan zaman Byzantine. Ia bukan folk metal. Dan saya tolak jenama tersebut pada HAFYUKAL. 

Kami sedang menunggu jika mereka akan terus menerbitkan karya-karya bermutu yang boleh membantu menaikkan kegemilangan metal atmospheric yang pernah menjadi tanda niaga Semenanjung Malaysia dahulu. HAFYUKAL, PUTRIFIED REMAINS, VOCIFERATION ETERNITY, HELOISA adalah penguasa genre ini dibumi Malaysia.

No comments:

Post a Comment