Tuesday, December 15, 2015

FILSUFATIA “Regret MMXV” (BLAZT PROMOTION) –MALAYSIA


FILSUFATIA adalah sebuah one-man-band yang memainkan black metal yang depresi dan melankolik. Ia ditubuhkan pada 2005 oleh Deep yang berasal dari Kelantan. “Regret MMXV” adalah rakaman semula demo sulung FILSUFATIA berjudul “The Euphony of Regression” dengan tambahan 5 lagu lagi sebagai pelengkap pakej ini. FILSUFATIA adalah generasi black metal yang menjurus kepada elemen ambient dan experimental setelah terpengaruh dengan kejayaan BURZUM melalui “Filosofem”, percaya atau tidak saya tidak mempunyai album tersebut dan berhenti mendengar BURZUM sejak “Hvis Lyset Tar Oss”, namun dengan munculnya media seperti youtube, saya berjaya mengejar fesyen. Bagi yang kurang tahu, FILSUFATIA juga tidak terlepas dari pengaruh Eastern metal dan menerbitkan karya-karya menjurus kearah tersebut yang popular di Malaysia suatu ketika dahulu.

Sebagai instrumentalis, Deep berjaya kekal hingga ke hari ini sebagai diktator muzikal beliau yang penuh keresahan, sesalan dan kemurungan. Bagi yang sedang gundah gulana, boleh jadi alunan muzik FILSUFATIA dapat membawa anda kepada tindakan membunuh diri! Awas!

Mungkin tidak keterlaluan jika saya katakan, Deep antara raja riff kegemaran saya di Malaysia. Underated tetapi riff-riff beliau kedengaran sangat dingin, adakala tajam berbisa. Anda tidak perlukan begitu banyak FX atau hardware untuk gitar bagi acuan black metal sebegini, gitar Fender Strat sudah pun sudah mencukupi, apa yang penting adalah idea dan penjiwaan. Saya juga suka bagaimana Deep membuat susunan dram dan kerja-kerja melodi synth yang benar-benar menepati konsep dan falsafah FILSUFATIA. Anda tidak memerlukan lirik untuk menjiwai muzik mereka, cukup dengan tajuk yang dibekalkan. Biarkan emosi anda larut bersama jiwa lagu-lagu tersebut.

Dan yang seterusnya, saya harus beri pujian kepada kerja-kerja adunan yang dilakukan Deep, meningkatkan level dram agar menguasai rentak utama dan nafas FILSUFATIA adalah tindakan tepat untuk mengekalkan mereka dalam genre ekstrim ini. Jika tidak, ia pasti layu dan hambar seperti kebanyakan pemuzik dalam cabang ini. FULSUFATIA dilihat cuba memberikan simfoni tanpa membuang asas muzik black metal yang menjadi jenama muzik mereka.

FULSUFATIA mungkin kurang mendapat perhatian dari pendengar yang sukakan trend, tetapi dia teguh pada prinsip, dia misteri dan tersendiri. Blazt Promotion yang menerbitkan CD terhad ini adalah kepunyaan Suffian, editor Nathias Zine. Beri sokongan pada produk tempatan yang bagus seperti ini!

FACEBOOK FILSUFATIA
FACEBOOK BLAZT PROMOTION

No comments:

Post a Comment