Friday, June 17, 2016

HELLSTORM “Promo 2014”- MALAYSIA


Promo ini diterbitkan sebanyak ‘30’ keping sebagai pemanas kepada apa yang sedang mereka kerjakan di dalam studio kini. Ya! HELLSTORM bakal melahirkan sebuah mini-album yang 2 dari lagu di dalamnya dipetik dari promo ini. Andy Sick memaklumkan kepada saya, atas permintaan peminat, mereka berbesar hati menambah 10 extra keping lagi promo cd ini bagi yang ingin memilikinya. Jadi cepatlah bertindak.

Saya gagal untuk mendapatkan material sulung HELLSTORM yang menjadi buah mulut ramai thrashers. Mereka mengatakan HELLSTORM sebuah kumpulan baru yang tidak boleh dipandang ringan dan keras imej ‘satanic’ nya.

Promo ini memuatkan dua lagu rakaman studio, “Legion of Destroyer” dan “The Attack”, dan 3 lagu lagi diambil dari rakaman langsung mereka ketika menjadi pembuka kepada kumpulan Black/Thrash/Punk USA, NUNSLAUGHTER di Kota Kinabalu pada tahun 2012. Yerp! Saya berada ditempat kejadian waktu ini dan sempat menyaksikan persembahan HELLSTORM. Mereka mempunyai pengaruh yang kuat dan persembahan mereka amat dinantikan peminat disana.

Lagu “Legion of Destroyer” mempunyai sentuhan synth works dan melodi heavy metal Asia, manakala Andy Sick cuba untuk menampilkan variasi tona-tona vokal beliau. Bagi saya walaupun ia kurang menyengat, tetapi ia percubaan yang baik. Namun jika di minta bercakap jujur, saya menyukai gaya nyanyian beliau dalam rakaman langsung 3 lagu terakhir dalam promo ini. Ia lebih liar, kesat dan keji. Sesuai dengan atmosfera kerja studio dan juga gig. Lagu instrumental “The Attack” menonjolkan kehebatan pemain gitar mereka membuat susunan dan kerja jari-jemari melakar solo-solo yang menyengat. Riff induk lagu tersebut bagaimanapun mengingatkan saya kepada sentuhan Shidi Khanzab di dalam album “Gerbang Kayangan”. Manakala 3 lagu terakhir yang dirakamkan secara langsung tersebut tidaklah ‘hancur’ seperti yang didakwa. Saya menyukai bunyi dram yang meletup-letup, kawalan gitar yang bagus serta vokal yang seimbang ‘bengis’nya.

Bagi yang masih kabur, saya tekankan di sini, HELLSTORM adalah sebuah band dari Sabah yang bergelumang dengan speed metal /thrash metal acuan Asia terutamanya dari Jepun serta tidak mengabaikan inspirasi dari keunggulan hard rock Melayu pada era pertengahan 80-an.

Hubungi Andy Sick untuk sebarang kegiatan HELLSTORM: 012-8348545.

No comments:

Post a Comment