Saturday, November 10, 2018

NASARAKH “Prevail” (terbitan berdikari) – BRUNEI

Demo CD ini dihadiahkan kepada saya oleh Aris dari Belait, Brunei. Saya memang sudah ketinggalan dan tidak tahu menahu tentang perkembangan scene metal/punk di Brunei kecuali SENJAKALA kerana mereka aktif membuat persembahan di Malaysia. Itu pun saya hanya pernah mendengar lagu rakaman studio mereka dalam kereta Eddie, The Four Housemen ketika turun menonton gig Frank Blackfire di Johor. Selain itu saya ada melihat beberapa video live yang dikongsikan oleh peminat-peminat mereka. Mereka bagus. Tidak banyak yang saya tahu dari kulit CD ini kecuali demo ini dirakamkan pada tahun 2015 di Black Mystic Studio, menampilkan 4 orang anggota iaitu: Nawreal selaku pemain gitar dan vokal, Ajzael selaku pemain gitar, Matt selaku pemain bass dan Ajdael sebagai pemain dram. CD ini memuatkan 3 lagu yang dirakam secara amatur namun kualitinya OK. Saya sebenarnya terkejut juga dengan demo ini, ia seolah-olah mengembalikan nostalgia demam black metal awal pada pertengahan 90-an dahulu. Dengan eja nama band ‘…arkh’, susunan lagu dan tetapan bunyi, semuanya membawa kepada pengaruh-pengaruh seperti MORTUARY DRAPE, COUNTESS, ROTTING CHRIST ‘Thy Mighty Contract” era, HAYAGRIVA “Lord of Neverending Wrath” era, GRAVELESS dan sebagainya. Band terbaru di Malaysia yang masih bergentayangan di alam 90-an ini adalah OMEN.

No comments:

Post a Comment