Friday, July 31, 2020

TRAUMA "Balakosa" (MORBID NOISE REC) - INDONESIA


Saya mendapat promo pack TRAUMA "Balakosa" ini daripada Nino ketika menemubual mereka di Hatyai, Thailand. TRAUMA yang dalam siri mempromosi album ke-5 telah bergabung dengan veteran black metal dari Poland, BESAT untuk menjayakan mini tour bandar Ipoh, Penang dan Hatyai. Lucunya ada sebuah band death metal lagenda dari Poland turut bergelar TRAUMA (sebelum 1992 bergelar THANATOS).

Suka untuk saya katakan Trauma muncul dari era kami pun mula berjinak-jinak menubuhkan band, ketika saya menubuhkan THE RAVEN pada tahun 1999, setahun sebelum itu Trauma melancarkan album sulung mereka iaitu "Extinction of Mankind" (1998) dan mula diperkenalkan di Malaysia oleh Psychic Scream Entertainment (kini sudah berkubur) dalam album kompilasi CD dan kaset Panggilan Pulau Puaka II dengan lagu berjudul "Tragedi Umat Manusia". Daripada trek dalam kaset itulah saya mula mengetahui tentang mereka. Jika saya tidak silap sebelum bergelar Trauma mereka bernama TAKDIR?.

Album "Balakosa" ini mengembalikan mereka kepada akar umbi Trauma setelah lama bereksperimentasi dan memasukkan elemen melodic ke dalam muzik mereka melalui 3 album sebelumnya iaitu: Paradigma: Demi Hidup Tak Harus Mati (2003), Dominasi Kemenangan (2008) dan Perennial (2012). Struktur lagu-lagu mereka ampuh dan lasak mengingatkan saya kepada acuan old school death metal daripada hero-hero yang kita kenal seperti DEICIDE, DISMEMBER, GOREFEST dan HYPOCRISY lama. 

Promo pack ini didatangkan bersama poskad, tote bag, dan CD. Peminat kaset bolehlah bergembira kerana "Balakosa" turut didatangkan dalam format tape. Album ini dirakamkan dengan baik, menjalani proses adunan dan mastering yang selayaknya untuk death metal dan dilengkapi dengan ilustrasi yang baik. Mereka turut mempunyai barangan rasmi seperti t-shirt dan kasut. Boleh hubungi Morbid Noise cawangan Malaysia (Penang) untuk mendapatkannya dengan klik di SINI atau Whattsapp ke: +60111036 3165

No comments:

Post a Comment