Friday, October 10, 2014

VAULT “War Fucking War” (BASEMENT RECORDS)-MALAYSIA


VAULT hadir tanpa sebarang amaran. Sedar-sedar mereka dah ada material dan gigging sana sini hinggalah ke luar negara. Dilahirkan si pekan Thrash metal, Kajang tidak susah buat mereka untuk menghimpunkan pemuzik-pemuzik yang boleh dikatakan ‘sepakat membawa berkat’ bagi membentuk intipati VAULT. Saya terpaksa mengatakan mereka membawa alunan dan rentak yang sinonim dengan rakan-rakan mereka yang lain, bezanya pendekatan vokal Ijan lebih terarah kepada hardcore. Terdapat juga ‘jeritan gang’ yang popular dilakukan skater/thrasher 80-an.

Kaset terbitan Basement Records ini mengandungi trek-trek dari demo“Raging Force” (2006), “Fuck Off and Die” (2009) dan 2 lagu rakaman semula yang sebelum ini pernah dimuatkan dalam split bersama APPARATUS. Kesemuanya dirakamkan dengan baik dan permainan mereka kemas bersahaja. Ia menghiburkan.Thrash metal bak oksigen dalam darah mereka.

Bagi saya, rakam tahun 2009 lebih menampakan kematangan mereka dalam berkarya, terutamanya dibahagian vokal yang lebih garang begitu juga riff-riff gitar yang menghiris bak gergaji berantai. Saya sukakan lagu “Metal of Death”.

Basement terkenal dalam menghasilkan kaset-kaset yang mempunyai packaging menarik tanpa menjejaskan etika band itu sendiri serta boleh dikatakan label UG harga patut. Apa yang saya dapat adalah cetakan yang ketiga. Bermakna VAULT adalah produk terlajak laris dari mereka. Beri sokongan.

tambahan: setelah belek-belek design kulit kaset ini tiba-tiba terperasan muka ‘otai’ kena palang! Hehehe.

No comments:

Post a Comment